29 juli Een bijzondere enerverende en spannende da - Reisverslag uit Ban Sôk, Laos van Fam Glorie - WaarBenJij.nu 29 juli Een bijzondere enerverende en spannende da - Reisverslag uit Ban Sôk, Laos van Fam Glorie - WaarBenJij.nu

29 juli Een bijzondere enerverende en spannende da

Blijf op de hoogte en volg Fam

29 Juli 2016 | Laos, Ban Sôk

Vanmorgen vroeg uit de veren om een hele dag op pad te gaan in het Khao Sok National Park en wel op het Cheow Larn Lake. Het zou inderdaad een hele lange dag worden.....

We stapte eerst in een bus met alleen maar Nederlanders. Niet echt thais dus maar het werd al snel gezellig.
Bij het park aangekomen gaan we in een hele grote kano, een longtail boot. Zwemvesten aan en met een flinke vaart varen we een ruim uur tussen prachtige bergen, wel 100 kleine eilandjes en veel natuur. Het leuke is dat wij hier tien jaar geleden ook zijn geweest dus er is nog veel herkenbaar.

We komen aan bij de drijvende hutjes, een verblijf op het water waar we tien jaar geleden ook verbleven. We nemen een heerlijke duik in het meer en eten Thaise lunch, met name de vissen waar we net tussen zwommen.

Na de lunch vertrekken we op onze loopschoenen voor een wandeling naar een grot. Dit blijkt al snel een behoorlijke jungle wandeling te zijn, volledig van het pad af, door modder, snel stromend water, flinke rotsen. Kortom, echt een pad midden door de jungle. Noah wordt voorop aan de hand genomen door de gids en loopt daar heerlijk. Danique en Noah genieten beide van deze stoere loop en vinden het geweldig om door diepe modderbaden en tot de middel door het water te lopen.

Na anderhalf uur komen we bij een grot waar op staat verboden voor publiek ivm kans op hoog water. De gids zegt echter dat het veilig kan en gaat met een zaklamp voorop. Ik heb, naast mijn badpak, mijn rok nog aan, dacht enigzins beschaafd, maar dat slaat echt nergens op want delen zwemmen we in het donker door het snel stromend water langs de grot wand. De grot zelf is echt prachtig en een flink avontuur.

Nadat we eruit zijn maken we de loop weer terug. We zijn doorwerkt, zitten volledig onder de modder maar wat een fantastische tocht. We zien nog een spin die zo groot is dat die hele grote spin die je s avonds heel soms ineens door je huiskamer ziet rennen, echt verbleekt tot een baby. De foto staat erbij, hoop dat jullie hem kunnen zien. Uiteindelijk ruim drie uur gelopen, niet geschikt voor kinderen jonger dan Noah en die niet heel goed kunnen lopen en klimmen. Wat zijn we blij dat die van ons echt goede lopers zijn.

We komen terug bij de drijvende vlotten, pakken onze natte spullen en stappen weer in om relaxt terug te varen richting de uitgang. Dit duurt ongeveer een uur maar we zijn nog niet eens op 1/3 als er ineens rook uit de motor van de boot komt. Er wordt even gestopt, wat gekoeld en weer verder. Maar nog geen 5 minuten later wordt de rook erger, de vaart minder en de blikken ernstiger. De thai die de motor bedient lacht vriendelijk maar kloot maar wat aan en niet lang daarna liggen we of stil of geen vaart in te krijgen. De tijd tikt verder, de wolken worden steeds donkerder en het wordt al wat schemerig. Inmiddels wordt de groep wat lacherig en worden er wat laatste selfies en filmpjes gemaakt voor het thuisfront. We grappen wat over wie we in deze aflevering van expeditie Robinson zullen opeten en wie er even een bestelling plaats om pizza in te laten vliegen.

Na ruim een uur begint het natuurlijk wel iets spannender te worden. Er komen wat andere boten langs die simpelweg zeggen vol te zitten of mensen op moeten halen. Lekker dan, die oh zo vriendelijke Thai en laten je wanneer de nood echt hoog is lekker zitten in je bootje. Inmiddels is google maps geraadpleegd en het is nog ruim 12 km naar de pier en het is kwart voor zes. Inmiddels maken we wel wat voortgang. Laatste redmiddel is een stuk zeep door de motor. Dit werkt in ieder geval zo goed dat we vooruit komen..Inmiddels zijn we ingehaald door de wolken en komt het met bakken uit de lucht. We hebben in ieder geval met recht ons Thaise jungle avontuur en lachen wat af met alles onder handdoeken en poncho's. Uiteindelijk bereiken we om half zeven de pier, ruim anderhalf uur later dan gepland. Toch wel leuk zo'n groeps tour vindt iedereen. Voor het eerst vragen we of de airco uit mag in de bus zodat we opwarmen.

Wat een bijzondere, enerverende en spannende dag. Dat laatste filmpje was natuurlijk een grapje maar foto's genoeg van dit avontuur. Morgen checken we uit en gaan we richting de apenschool in surat thani. Tot snel allemaal!!