26 juli het Doi Suthep National Park - Reisverslag uit Sri Phum, Thailand van Fam Glorie - WaarBenJij.nu 26 juli het Doi Suthep National Park - Reisverslag uit Sri Phum, Thailand van Fam Glorie - WaarBenJij.nu

26 juli het Doi Suthep National Park

Blijf op de hoogte en volg Fam

26 Juli 2016 | Thailand, Sri Phum

Vanmorgen op tijd ontbeten want we gaan op pad met Sakorn, een local die ons de hele dag mee zal nemen naar het Doi Suthep National Parc. Dus om half tien duiken we achterin de open auto en gaan op pad. Het is vandaag weer vreselijk warm, denk een graadje of 35. Gelukkig ligt het park wat hoger in de bergen dus iets koeler.

Onze eerste stop is op een prachtig punt waar we over chiang mai kunnen kijken. Hier ligt in het bos een klein tempeltje, geen mens te vinden en we moeten er een redelijk avontuurlijke klim voor maken. Zwemmen is niet nodig om nat te worden zeg maar. Het is echt wel de moeite waard en een fijne inspanning.

Daarna rijden we door naar een tempel complex, Danique en Noah weten inmiddels dat je daar je schoenen uit moet en stil moet zijn. Prachtige gebouwen midden in het bos, een mooie waterval en schitterende bloemen. Ook hier geen toerist te bekennen. Sakorn verteld ons uitgebreid over de monniken en het boeddhisme. Ik wist het niet maar iedere Thai (mannen dan) moet eens in zijn leven drie maanden monnik zijn geweest, zo komt je veel goed toe in dit leven. Een soort dienstplicht eigenlijk:-)

Hierna gaan we naar een prachtige tempel die je bereikt door 300 trappen te beklimmen. Klinkt niet veel misschien maar voor de castricummers onder ons, de papenberg is echt een lachertje vergeleken bij deze klim. Danique en Noah rennen zo naar boven, wij doen iets rustiger aan. Maar het is inderdaad prachtig, veel goud, we worden allemaal ritueel gezegend dus dat scheelt ons weer in dit leven en leren dat monniken vrouwen niet mogen aanraken, ook geen meisjes om een armband om te doen. In onze ogen iets wat overdreven maar het hoort er allemaal bij.

We gaan lunchen in een bergdorp en eten traditioneel Thais, alles ligt dus ongekoeld buiten te bakken maar het smaakt echt heerlijk en rood vlees kennen ze niet dus in dat opzicht gaan alle bacteriën vast dood :-).

We rijden door naar een koffie plantage, drinken goede koffie en komen dan in een klein bergdorpje, ook zonder toerisme. Danique wil heel graag traditionele Thaise klederdracht dragen dus die wordt opgetuigd en vind het echt prachtig. Hier wonen is toch wat anders als in Nederland hebben ze al snel door, want kleine hutjes, geen baksteen en flink vervallen, ze zijn best blij dat ze bij ons geboren zijn.

We komen aan bij een Thaise school en Danique en Noah spelen met de Thaise dorpskinderen. Ze zijn een veel grotere bezienswaardigheid dan wij hun vinden want alle kinderen wijzen, lachen, lopen achter ze aan om vervolgens samen te gaan spelen. Toch heerlijk dat er in de kinderwereld geen verschil bestaat, kan menig mens nog wat van leren. We zien de Thaise klassen, erg klein maar we zijn echt onder de indruk van het onderwijs. Behoorlijke complexe rekensommen, op de muren de maanden, dagen, getallen en kleuren maar dan in het Engels en werkboeken zoals wij die ook kennen.

Hierna eindigt onze indrukwekkende dag en rijden we door de bergen, langs doodenge diepe afgronden terug naar ons hostel. Danique en Noah vallen beide in slaap op de bank van de bus en merken niks van alle hobbels, verkeersgekte en plotselinge stoppen. We prijzen ons zelf echt gelukkig dat ze zulke makkelijke reizigers zijn. Ze slapen werkelijk overal, lopen km's zonder te klagen, genieten van alles hier en laten zich bewonderen door de bevolking.

We besluiten weer te eten bij de Thaise bbq waar Noah weer langs de kant van de weg zit, wij van ober leren hoe we Thaise soep maken, Danique heerlijk al het vlees draait en zegt dat ze volgend jaar weer liever zo'n vakantie heeft dan een strandvakantie. Ook Noah vindt dat dus tips voor mooie verre bestemmingen zijn welkom.

Morgen gaan we het prachtige Chiang Mai verlaten en vliegen we naar Surat Thani waarna we door zullen reizen naar Khao Sok, de jungle van Thailand. Daar zullen we weer hele andere, maar vast net zulke leuke dingen gaan doen. groetjes!!!

• 26 Juli 2016 - 22:16

Marijke:

Wat maken jullie een geweldige vakantie. Het is al genieten om alles te kezen.
    Veel plezier nog.
    Groetjes Marijke